i ett land så nära men ändå så avlägset

 



Det tar bara cirka 4 timmar att flyga till Israel och Jordanien, men redan när man klivit på planet möts man av människor som skiljer sig från det vi i Sverige är vana vid. En man som satt bredvid mig ville att jag skulle byta plats på grund av att han inte ville sitta bredvid en kvinna. Min kompis blev misstänkt för att vara en terrorist, jag blev erbjuden tio kameler mot att följa med en man och jag såg palestinier demonstrera i Jerusalems gator. Vi satt och läste i tidningarna om hur Iran hotade med att bomba Tel Aviv och vi hörde israelska guider prata om "fienderna" runt Israel.
 
Vi fick blickar efter oss då vi gick i shorts, och var man baraxlad en dag så busvisslade killar efter en. Trots värmen, som en dag faktiskt sträckte sig ända upp till 47 grader celsius så gick kvinnorna runt i svarta klänningar och sjalar.
 
Vad gjorde vi då under resan? -Vi tog dykarcertifikat i Jordanien, träffade många intressanta och spännande människor, lärde oss en hel del mer om israelska och jordanska kulturer, fick uppleva ramadan på hemmaplan och såg en hel del historiska platser, så som till exempel stallet där Jesus föddes. Det var en sjukt häftig upplevelse att få åka till två så pass annorlunda länder och jag lärde mig så otroligt mycket om människor. Hur vi tänker, hur vi lever och hur vi uppfattar saker på olika sätt. Det var så spännande och roligt att uppleva allt!
 
När jag var i dessa länder blev jag så otroligt bra behandlad av människor som jobbade på cafeer, i barer, i butiker, på restauranger och som körde taxier. Jag kan verkligen inte förstå varför vi människor envisas med att alltid hitta en orsak till konflikter och krig, för i grund och botten är vi alla väldigt lika.

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Namn:
Kommer du tillbaka?

E-mail: (Bara jag som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentera:

Trackback

Hej och kul att du hittat hit!

Mitt namn är Amanda Eveline och jag är en halvnorsk 19-årig tjej som precis tagit studenten och blivit utsparkad från mitt barndomshem. Jag spenderar dagarna i föreläsningssalar, eftermiddagarna i fina klädesbutiker,kvällarna med en kopp te vid spotify i min fina nya lägenhet, helgerna på resande fot med kameran i högsta hugg och nätterna på klubbar tillsammans med fina vänner och fräck musik.

/>
Här får ni en inblick i mitt liv fyllt av fina saker, som varierar mellan rockigt och flickigt. Musik, saker man har på sig, tankar kring livet och vilda bilder. Hoppas ni trivs


Kontakt:
MondaytoSunday.blogg @hotmail.com